ROZHOVOR S JIŘÍM KUBÍNEM O EPOXIDECH PRO EPOART

Přinášíme Vám rozhovor z epoart.cz s naším kolegou, Ing. Jiřím Kubínem.

Ahoj Jirko, předem děkuji, že sis udělal čas. Řekni mi, kdy a jak jsi se dostal k epoxidové pryskyřici?

Ahoj Honzo, jak jsem se dostal k epoxidu? V roce 2015 jsem nastoupil do Synpa v Pardubicích a měl jsem za úkol rozvoj obchodu. Chvíli mi trvalo, než jsem se v širokém portfoliu firmy zorientoval, protože její záběr je veliký a zasahuje do mnoha odvětví. Epoxidy se v Synpu vyrábí desítky let, nicméně v té době jsme dostávali první reálné poptávky na vývoj speciálních čirých, UV stabilních epoxidových pryskyřic, právě pro odvětví nábytku a designu. Velmi progresivní vývojový tým kolem ing. Františka Sochy na tomto úkolu zapracoval. Nicméně nám trvalo ještě přibližně rok a půl na to, abychom pryskyřice odladili přesně pro tento účel a splňoval všechny náležitosti, které licí pryskyřice má splňovat.

Při vývojovém testování jsem se tedy s licí epoxidovou pryskyřicí dostal poprvé do styku a uchvátily mne možnosti, které skýtá včetně možností jejich modifikací (šití na míru). Postupně s větší a větší popularitou zejména díky sociálním sítím se naše pryskyřice pod brandem Veropal dostala více a více do povědomí. To mne nutí odlévat a testovat více a více. Ale baví mne to, posouvat hranice, hledat cesty a cestičky, i když občas to je takové objevování pověstných cimrmanovských slepých uliček.

 

Zajímavé. Mohu Tě poprosit o představení Vaší společnosti? Čím vším se zabýváte.

Synpo akciová společnost se již přes 70 let zabývá základním i aplikovaným výzkumem v oblasti pryskyřic, nátěrových hmot, laků, lepidel, tmelů a polymerů. Vzniklo po revoluci transformací bývalého Výzkumného ústavu syntetických pryskyřic a laků, takže se zde za socialismu koncentrovaly veškeré mozky a know-how týkající se této problematiky. V roce 2011 se Synpo stalo součástí Spolchemie Group, kdy jeho 100% vlastníkem je Spolek pro chemickou a hutní výrobu v Ústí nad Labem. 

Zabýváme se spoustou věcí od komerčního vývoje a výzkumu produktů pro renomované světové firmy (DuPont, Axalta, Kingspan, Perstorp, Nature Works atd), přes vývoj aplikací produktů až po vývoj výrobních postupů po zakázkové výroby speciálních produktů. Za zmínku stojí také to, že vlastníme velmi dobře vybavené akreditované laboratoře analytické, a zároveň i certifikované laboratoře zkušební, oboje využívány komerčně pro zákazníky, ale i interně. To nám umožňuje poměrně detailně analyzovat dodané vzorky a na základě získaných dat formulovat či vylepšovat protitypy produktů. A v posledních letech se velmi progresivně rozvíjí naše centrum nanostruktur zbývající se přípravou a chemickou modifikací nanostruktur, vrstevnatých materiálů, kovových nanomateriálů, grafenu či magnetických nanočástic pro diagnostiku. 

Naše práce směřuje svou variabilitou do opravdu širokého spektra aplikací a průmyslových odvětví, od leteckého a kosmického odvětví, přes medical nebo kosmetiku, umění, renovace až po automotive, stavebnictví, strojírenství atd.

O Vaší společnosti je známo, že se neustále snažíte vyvíjet nové epoxidové systémy a inovovat přístupy v tomto odvětví. Můžeš porovnat kvalitu Vašich pryskyřic například s kvalitou, která byla před 5 lety?

Kvalita těch typů pryskyřicí vyráběných před 5 lety zůstává stejná, nicméně, jak se rozvíjí celé odvětví, vyvíjí se i požadavky na specializovanost pryskyřic. Pryskyřice speciálně na šperky, speciálně na techniku opakovaných tenkých vrstev, stabilizační pryskyřice bez vakua, rychlejší pryskyřice, odolnější pryskyřice atd. Umíme na to reagovat, dokážeme díky zkušenostem a testům leccos odhadnout a vývoj dle požadavků zákazníka je pak poměrně rychlý. V dnešní době se hodně tlačí na čas, rychlost vytvrzování, všichni by nejraději měli všechno hned. 

Samozřejmě to podporují i videa na youtube, které ve velké většině nemám moc rád, protože v drtivé většině člověk vidí jen nějaké pozlátko pro efekt, ale podstatu nikde. Během videa ze záběru z pěkných fošen se najednou lije ze 2 velkých kyblíků pryskyřice mezi ně a v dalším prostřihu borec leštičkou leští vytvrzený stůl. Člověk neznalý si řekne, že takový stůl chci taky, že na tom nic není. No a pak na naší FB skupině Epoxy and Design řešíme dotaz typu: „Jsem začátečník, chci odlít stůl 2,5m x 1,2m x 10cm, co všechno k tomu potřebuju.“  

Bohužel, všechno chce svůj čas, jak proces učení se technologického postupu, technologické kázně až k odlévání velkých stolů. A abych se vrátil zpět k pryskyřici, tak třeba u tvrdnutí pryskyřice, tam nemá cenu zbytečně spěchat. Je třeba si uvědomit, že posílením nějakého atributu pryskyřice (např. rychlost tvrdnutí, nebo vyšší teplotní odolnost) se potlačuje nějaký jiný atribut (tvrdost či křehkost odlitku, transparentnost v případě teplotní odolnosti atd.) Zároveň pryskyřice potřebuje skutečně co nejvíce dosíťovat, což vezme 7-14 dní v závislosti na pryskyřici, ale spousta lidí to nerespektuje a jdou brousit odlitek po 4 dnech po vylití a pak řešíme, proč se jim to špatně opracovává, brousí a proč nemohou dosáhnout potřebného vzhledu.

Jedním z nejdůležitějších faktorů u epoxidové pryskyřice je její UV stabilita. Děláte i nákladné testy, jak si Vaše pryskyřice stojí oproti ostatním. Jak si tedy Vaše pryskyřice stojí v těchto testech?

Ano, děláme spoustu různých testů a díky vybavení našich laboratoří, můžeme měřit, jak se materiály mění v čase ve zrychlených simulacích. Můžeme díky tomu vidět, jak asi bude materiál vypadat za rok, za 3 roky nebo za 8 let. UV stabilita u epoxidů je důležitá, protože přirozenou vlastností epoxidů je, že mají tendenci žloutnout. Každá epoxidová pryskyřice tedy časem nějak žloutne, některá málo, některá hodně. Nicméně důležité je žloutnutí v čase, a pak ještě intenzita nažloutlého odstínu. V čase to může být od několika měsíců (u některých je pryskyřice nažloutlá už když jí lijete) po několik let a intenzita od lehounce nažloutlého odstínu po oranžovou barvu. 

Pro tvůrce díla je UV stabilita pryskyřice důležitá z toho důvodu, že většinou když člověk již investuje tu spoustu času, umu, přemýšlení a i peněz do vytvoření svého unikátního díla. Očekává pak, že mu dílo vydrží co nejdéle a beze změny. Na epoxio.cz nabízíme různé pryskyřice s různou UV stabilitou – od té maximální možné, kdy ještě nesnižujeme mechanicko-fyzikální vlastnosti viz Veropal UV PLUS, přes vysokou UV stabilitu (ale né maximální) viz Veropal Transparent, až po nížší UV stabilitu naší ekonomické pryskyřice vhodné k seznámení se s epoxidovou pryskyřicí – viz Veropal Clearcast. Na českém, evropském a světovém trhu se toho objevuje hodně a proto také hodně testujeme všechny vzorky, ke kterým jsme schopni se dostat. 

Často jsme u testovaných vzorků překvapeni zjištěními podle rčení „Papír snese všechno“, kdy technické listy tak trochu ohýbají skutečné vlastnosti produktu, a to i u renomovaných zahraničních značek. K poslední části Tvé otázky – v porovnání si naše pryskyřice ve svých kategoriích vedou velmi dobře a Veropal UV PLUS 100 svými licími, ale i mechanicko-fyzikálními vlastnostmi patří k absolutní špičce. I kvůli tomu se prosazujeme více a více v zahraničí.



Kdyby ses měl zamyslet i nad koncovými zákazníky, kteří kupují tyto výrobky a pryskyřici nerozumí. Mohou nějak rozpoznat kvalitnější výrobek od toho méně kvalitního? Ať už z hlediska využité pryskyřice či celkového zpracování?

Koncový zákazník zcela určitě pozná kvalitní práci od té nekvalitní. Jak uvidí nějaké malé dírky zanesené brusným prachem nebo matný nedokonale vybroušený povrch místo požadovaného zrcadla, pozná to. Když se výrobek udělá tak jak má včetně všech detailů, tak se prodá také dráž. Kritická je často povrchová úprava, je to ta konečná fáze výrobku, která ale prodává. 

S čím se ale setkávám je fakt, že často se tomuto kroku nepřikládá ta péče, která by měla. Já tomu rozumím, člověk už to chce mít za sebou, věnoval tomu takový čas a už je tak blízko konce, ale chyby v těchto krocích udělají z WOW výrobku výrobek OK a rozdíl v ceně mezi WOW a OK může být i 25%. Takže kvalitu práce zákazník pozná určitě. Kvalitu pryskyřice či pigmentů pozná na první pohled těžko, ale po čase ano. Některé odlitky z nekvalitních pryskyřicí vypadají mdle a zvláštně již od začátku po dokončení. Někdy stačí pár měsíců a vidí, že už odlitek není čirý, ale nažloutlý a za dalších pár měsíců je žlutší a žlutší. Nebo najednou z modré řeky je postupem času tyrkysová směřující do zelena. Viděl jsem pár stolů, které byly umístěny šikovně tak, že část stolu byla pod oknem a část pod zdí, kam světlo z okna dopadalo mnohem méně. 

Nebyly dělány z UV stabilní pryskyřice a po několika měsících byl vidět rozdíl mezi jednotlivými částmi. Na workshopech ukazuji mimo jiné i světlostálost pigmentů, a jak je testujeme, a některé ty vzorky jsou až šokující, jak změní barvu (více jak 50% jich nacházíme nevhodnými pro tuto práci). Takový pigment pak velmi lehce znehodnotí celé dílo (už jsem jich pár taky viděl – a přitom pigment je v celkovém rozpočtu taková marginální položka). Proto když nějaký produkt zařadíme do portfolia nebo ho doporučuji, tak to nejdříve testujeme ze všech možných úhlů, abychom si byli jisti, co od něho můžeme čekat.

 

Zmínil jsi vaše workshopy v Synpu. Sám jsem se dvou takových účastnil a pro mne jako začátečníka to byl vynikající základ k mému dalšímu vývoji. Předpokládám, že tyto akce stále pokračují.

Pamatuju si Tě z obou, jeden byl vůbec ten první někdy před rokem a půl v Synpu na šperky a to byla sranda, protože tam jsme se obě strany učili – účastníci postup a já s Jirkou Fílou, jak takový workshop vůbec vést, aby byl co nejpřínosnější a účastníci dostali co nejvíce informací. Druhý myslím byl v létě minulého roku v Říčanech na postup odlévání krok za krokem. Tam už jsi přinesl naprosto perfektně odlité tyrkysově průhledné hodiny na ukázku. 

Ano, workshopy pokračují teď po uvolnění pandemických opatření. Pandemie nám workshopy v podstatě zakázala, až trochu na jaře s postupnými uvolňováními jsme byli schopni dělat individuální kurzy pro firmy. Teď od druhé poloviny května již pořádáme kurzy pro 10 lidí. Plánujeme je teď dělat velmi intenzivně, protože poměrně dost lidí si koupilo o Vánocích a během jara poukazy na kurz lití epoxidové pryskyřice, a chceme tyto lidi co nejdříve v rámci možností uspokojit. Nicméně, na vypsané termíny se může přihlásit kdokoliv do naplnění kapacity workshopu. 

Ideální je sledovat FB stránku epoxio.cz, kde termíny vypisujeme a nebo si koupit poukaz v naší akademii na www.epoxio.cz/akademie. Zároveň plánujeme i další specializované workshopy, jako je workshop na lakování, workshop na odlévání šperků nebo na různé speciální techniky pro art.



V některých diskuzích se například truhláři či jiní výrobci od pryskyřice distancují. Vadí jim, že se jedná o syntetický materiál, který se ke dřevu nehodí, nebo mají obavy z hlediska zdravotní nezávadnosti. Je tedy pryskyřice takové zlo nebo to vidíš jinak?

Narážím na toto téma v různých diskuzích. Nevyjadřuji se k tomu a nesnažím se takové zarputilé odpůrce ani nikterak přesvědčit, protože je to zbytečné. Já mám dřevo hodně rád, líbí se mi, rád s ním pracuju a cením si ho. Ale rozhodně se nebráním jeho kombinování s jinými materiály, ať už s kovem, sklem nebo epoxidem. Samozřejmě všeho by mělo být s mírou a vkusem. A takových progresivních lidí z řad truhlářů je dost. Lidem, kteří tyto kombinace nemusí, neoponuji a respektuji jejich názor. 

Co ale také u některých zaznamenávám je, že to bývá jen taková póza před ostatními na sociálních sítích, neboť pak daný človíček se mnou stráví půlhodinu na telefonu diskutujíce o technice lití pryskyřice. Nebo mu pomůžeme zachránit drahé prohnuté fošny do vrtule, které by sfrézováním do roviny ztratily více jak 50% své tloušťky, pomocí speciální techniky rovnání a vystužení vysokopevnostní pryskyřicí Veropal Fixwood. 

Poslední rok poměrně často debatuji s novými a novými zákazníky z řad truhlářů. Ti si práci s epoxidem chtějí vyzkoušet a jsou ochotní si u nás zaplatit individuální kurz odlévání pryskyřice jen proto, aby pochytili základy co nejrychleji. Většinou pak tito řemeslníci díky své manuální zručnosti z truhlařiny velmi rychle dokáží vyrábět hodně zajímavé a hodnotné kusy nábytku. Berou to jako zajímavý doplněk jejich standardního sortimentu. K druhé části Tvé otázky – ke zdravotní nezávadnosti. Epoxidy jsou chemikálie a při práci s nimi se k nim tak samozřejmě musí přistupovat. To znamená, že jestli s epoxidy odléváme, je třeba dodržovat určitou bezpečnost práce a chránit sebe i ostatní ve svém okolí, stejně jako při práci s jakoukoliv jinou chemickou látkou. 

Jakmile epoxid vytvrdne, jedná se fakticky o inertní a velmi odolný materiál. Nereaguje s kyselinami ani zásadami (proto se nachází na podlahách v potravinářských procesech nebo jako nátěr na vnitřku plechovek), nereaguje s oleji, které se do něj nevsakují (proto je najdeš ve strojírenských provozech). Dále mají velikou pevnost (vystužování ve stavebnictví, chemické kotvy atd.) a velkou řadu skvělých a často i nenahraditelných vlastností. A při správně poskládané receptuře jsou ve vytvrzeném stavu zdravotně nezávadné a určené pro styk s potravinami. Např. systém Veropal UV PLUS 100 je na styk s potravinami přímo certifikován, další systémy včetně i stabilizační pryskyřice, jsou v procesu této certifikace, nicméně pandemie tyto procesy podstatně prodloužili.




Pracujete aktuálně na nějaké novince, která by byla pro výrobce z epoxidové pryskyřice zajímavá, či máte nějakou vizi, co byste rádi vyrobili a distribuovali?

Pracujeme. V současné době dokončujeme vývoj a testování Veropalu TopCoat, pryskyřice, která by byla sama o sobě jako finální povrchová vrstva. V podstatě ji již máme, ale snažíme se její vlastnosti ještě více ovlivnit v oblasti odolností proti teplotě a poškrábání (UV odolnost je samozřejmost), takže testujeme a vyhodnocujeme několik variant se zajímavými výsledky. Dokončili jsme a nyní uvádíme na trh epoxidový systém pro čiré podlahy např. 3D podlahy nebo probarvené 3D podlahy. Jedná se o Veropal 3D Floor, což je systém skládající se z vhodné penetrace, dále tzv. základové pryskyřice (většinou bývá probarvená) a pak vrchní vrstvy. 

Určitou poptávku po tomto sortimentu zaznamenáváme. Také jsme před několika měsíci dokončili epoxid šitý na míru pro Michala Hejla z Rebido Design tak, aby přesně odpovídal potřebám jeho náročné technice tvorby. Je spokojený, výrobky z něj padají perfektní, tak jsme spokojení i my. Jsme uprostřed vývoje zajímavého systému pro exteriér, kde odolnosti musí být na trochu jiné úrovni. No a chceme posunout hranici pro odlévání velkých odlitků a vymýšlíme, jakým způsobem odlévat např. 15cm nebo 20cm vrstvy ve velkém měřítku. Možná se ptáš, k čemu takové věci? S kadencí tak jednou měsíčně jsme oslovováni s různými velkými projekty (zejména z oblasti umění nebo církevní), kde by takové systémy našly uplatnění. 

Například jsme řešili projekt odlití sakrální stavby o velikosti 220cm x 70cm x 60cm se zalitím dřevěného kříže uprostřed. Z projektu nakonec sešlo, protože by na to padlo skoro tuna pryskyřice a nebyl na to schválen rozpočet. Je toho docela dost a ideí máme ještě více, jen se nesmí honit hodně zajíců najednou.



Začínající tvůrci z pryskyřice se častou perou s povrchovou úpravou svých výrobků. Kdo navštěvuje Vaše stránky, nemohlo mu uniknout, že nabízíte nový produkt – jednovrstvý ochranný nátěr Rubio. Kdybys měl porovnat tento produkt s běžně rozšířenými tvrdovosky jako Osmo, Odies Oil aj. Jaký je mezi nimi rozdíl?

S kolegou Jirkou Fílou jsme teď v konečné fázi testování různých povrchových úprav, které v našem eshopu nabízíme, za stejných podmínek proti sobě. Testujeme Osmo 1101 + Osmo 3032, Rubio RMC Oil Plus 2C, Howard Wax it All, Howard Butcher Block Oil + Howard Conditioner, Rubio Protector, Odies Oil, lak LV CC 250. Museli jsme čekat na technologické přestávky a ještě nám zbývají 3 z nich nanést na druhou stranu našeho testovacího podkladu. Takže jakmile bude vyhodnocení (počítám tak do měsíce), tak Ti s jistotou budu moci říci, jak si která povrchová úprava z pohledu ochrany podkladu stojí v porovnání s ostatními. Na první otestování se nám ale Rubio jeví jako skvělý výrobek díky své jednoduchosti, ale i prvotní výkonosti a vzhledu. Těším se na vyhodnocení celého testu.

 

Jsi známý svou vstřícností a komunikativností, a že se snažíš každému, kdo chce zkusit pracovat s epoxidovou pryskyřicí, pomoci svými radami a zkušenostmi. Jak Tě mohou lidé kontaktovat nebo kam se mohou případní potenciální zájemci o Vaše výrobky obrátit?

Ano, snažím se pomoci každému, kdo se odhodlá s pryskyřicí něco zkusit. I proto jsem před dvěma lety založil Facebookovou skupinu Epoxy and Design, kde je teď kolem 11 tisíc lidí, a tam je možnost pochytit spoustu inspirace, zajímavých detailů, prezentací různých vynikajících výrobků a také rad, tipů a vychytávek. Neradím tam jen já, ale celá komunita epoxidových nadšenců, včetně Tebe. Začátečníci, ale i pokročilí tvůrci mne mohou najít tam a napsat zprávu přes Messenger. Pak je možné mne kontaktovat přes náš eshop www.epoxio.cz, kde si mohou také prohlédnout naší nabídku produktů, nebo mi mohou napsat na FB stránku Epoxio.cz. Hodně komunikuju přes telefon 737 108 685 a WhatsApp, a asi nejdůležitější kontaktní medium je email jiri.kubin@synpo.cz.

Zajímá vás téma odlévání a práce s epoxidovou pryskyřicí nebo si s výběrem samotné pryskyřice nevíte rady? Nenechte se pobízet a přečtěte si další skvělé příspěvky v naší Akademii